Sujuva tuottava työskentely tarkoittaa sitä, että laitteet ja järjestelmät toimivat. Käytettävät laitteet on mitoitettu vastaamaan työtehtävän vaatimuksia ja apua ongelmatilanteisiin on helposti saatavilla. Eikö vain?

Osassa yrityksiä apua tarjoaa yrityksen oma IT-vastaava, joka huolehtii laitehankinnoissa, järjestelmien toimivuudesta, tietoturvasta jne. Mitä tehdä silloin, mikäli omaa IT-henkilöä ei ole käytettävissä, tai jatkuvasti suurenevat vaatimukset IT:n ympärillä syövät IT-vastaavan käytettävissä olevan ajan tai osaaminen ei riitä vastaamaan kaikkiin ongelmiin?

IT-ulkoistus

Nykypäivänä IT-asiat ovat entistä monimutkaisempia ja vaatimukset sitovat helposti henkilön tai useammankin henkilön resursseja. Tämän vuoksi moni onkin päätynyt ulkoistamaan IT:stä huolehtimisen ulkopuoliselle palveluntarjoajalle, jossa on käytettävissä koko joukko IT-ammattilaisia.

Ulkoistettu IT voi myös toimia yrityksen oman IT-vastaavan lisäresurssina.

IT-tuen hinnoittelumallit

Kun harkitset ulkoistettua IT-tukea, niin mieti tarkkaan mikä hinnoittelumalli sopii teidän tarpeeseenne parhaiten.
Alla mainittu yleisimmin käytössä olevat tavat hankkia IT-tukea.

  • tuntihinnoiteltu IT-tuki
  • kiinteähintainen etätuki
  • kiinteähintainen lähituki (sisältää myös palvelun etänä)

IT-kulujen ennustettavuus

Palveluntarjoajaa valitessa on syytä kiinnittää huomiota siihen, että mitä tukipalvelu pitää sisällään. Etänä tai paikan päällä annettava IT-tuki on vain yksi osa IT:n ulkoistusta.

Sisältääkö sopimus esimerkiksi Microsoft 365 -lisenssien hallinnointiin liittyvät muutostyöt? Uusien tietokoneiden asennuksen ja käyttöönoton? Palomuurien, kytkimien ja WLAN-tukiasemien ylläpidon ja muutostyöt? Mikäli sopimus ei näitä sisällä, pitää työt kattava kuukausimaksullinen palvelu hankkia erikseen tai toimenpiteeseen kohdistuva veloitus tapahtuu tuntihinnalla.

Varsinkin tuntihinnalla tapahtuvat lisäveloitukset saattavat tuoda huomattavia vaihteluita IT-kuluihin kuukausitasolla.
Parhaassa tapauksessa, sopimus sisältää kaiken edellä mainitun.

Kattava IT-ulkoistus tuo mielenrauhaa

Oikein mitoitettu IT-ulkoistus parhaassa tapauksessa tehostaa tuottavuutta sekä parantaa yrityksen työntekijäkokemusta. Mahdollisia ongelmatilanteita myös pyritään ratkomaan proaktiivisesti, millä vähennetään henkilöstön suoraa yhteydenottotarvetta tukeen. Voit myös luottaa siihen, että yrityksen IT-ympäristö täyttää sovitut vaatimukset ja pystyt keskittymään oman tuottavan työn tekemiseen.  

IT-ulkoistuksen keskeisimmät hyödyt

  • Tukipyynnöt vastaanottaa usean eri osaamisalueen asiantuntijoista koostuva tiimi ja apu on nopeasti saatavilla
  • IT-ympäristönne on tarkasti dokumentoitu sekä tieto hajautettu useammalle henkilölle
  • IT-kulut ovat helposti budjetoitavissa
  • IT-palveluntarjoaja auttaa oikeiden digitaalisten ratkaisujen ja toimintatapojen kehittämisessä, mikä edistää yrityksen liiketoimintaa
  • Laaja kokemus eri asiakkaiden it-ympäristöistä tuo näkemyksen mikä toimii ja mikä ei

Tutustu hinnoitteluumme

Alla olevista linkeistä pääset tutustumaan tukipalveluidemme sisältöön ja hinnoitteluun.