Yleistä tiedon varmistamisesta 

Käytännöt tärkeiden tiedostojen varmistamiseen sekä sitä kautta liiketoiminnan jatkuvuuden turvaaminen tulee olla osa jokaisen yrityksen varautumissuunnitelmaa. 

Esimerkkinä Ylen uutinen Suomesta Savonia-ammattikorkeakouluun tehty massiivinen tietoturvahyökkäys – kiristysohjelma lukinnut tietoja | Yle Uutiset, jossa osa ammattikorkeakoulun tiedoista on salattu.   

Kyseessä on ilmeisimmin kiristyshaittaohjelma (ransomware), joka lukitsee käyttäjän käytössä olevat tiedostot ja tietojen vapauttamiseksi pyydetään maksuksi kryptovaluuttaa.  

 
Tietoturva koskettaa kaikkia 

Nykypäivänä elämme tilanteessa, jossa erilaiset tietoturvauhat koskettavat kaikenkokoisia yrityksiä, ja yritykselle tärkeän tiedon suojaaminen on entistä tärkeämpää. Kyseessä voi olla aiemmin mainittu kiristyshaittaohjelma, tietomurto, tai uhka voi jopa tulla yrityksen sisältä (tietojen tahallinen tuhoaminen).  

Usein kuitenkin tiedon katoamiselle on olemassa luonnollinen syy: vahinko.  

 
Miksi tietoja pitää varmistaa Microsoft 365 pilvipalvelussa?  

Monessa yrityksessä on siirrytty käyttämään Microsoft 365 pilvipalvelua, jossa sähköpostit ja yrityksen käytössä olevat tiedostot sijaitsevat Microsoftin pilvessä. Microsoft tarjoaakin varsin loistavan alustan sähköpostien ja tiedostojen säilyttämiseen sekä huolehtii palvelun toimivuudesta, mutta palvelussa säilytettävistä tiedoista vastaa asiakas itse. 
 
Microsoft säilyttää poistettuja sähköposteja 30 päivää ja poistettuja tiedostoja 90 päivän ajan. Tämän jälkeen viestejä tai tiedostoja ei ole enää saatavissa. 

Sähköpostin tai tiedoston poistuminen yleensä huomataankin vasta kuukausien jälkeen, jolloin palautumisen eteen ei normaalitilanteessa ole enää mitään tehtävissä. Kiristyshaittaohjelman ollessa kyseessä tiedostot yleensä menetetään lopullisesti. 

Näissä kaikissa tapauksissa ulkopuolinen varmistusratkaisu tarjoaa mielenrauhan mahdolliselle tietojen menettämiselle. 

Millainen on ulkopuolinen varmistusratkaisu? 

Ulkoisella varmistusratkaisulla Microsoft 365 pilvipalvelussa olevat tiedot (sähköpostit, OneDrive, Sharepoint, Teams) varmuuskopioidaan ulkoiseen sijaintiin päivittäin. Tiedostoja ja sähköposteja voidaan palauttaa yksittäin vielä kuukausienkin takaa. Varmuuskopiointi on käyttäjälle huomaamaton ja pelastaa yritykselle tärkeän tiedon menettämisen. 

Esimerkiksi Primanetin käyttämässä Datto SaaS Protection varmistusratkaisussa tietojen säilytysaika ja tallennustila on rajaton. Palvelu on selkeästi hinnoiteltu käyttäjäkohtaisella kiinteällä kuukausimaksulla.  

Miten palvelu otetaan käyttöön? 

Palvelun käyttöönotto tapahtuu asiakkaan Microsoft 365 palvelun hallinnassa, ja on loppukäyttäjälle täysin huomaamaton toimenpide. Palvelu voidaan kytkeä käyttöön kaikille käyttäjille tai vain osalle, mikäli niin halutaan.  

Tommi Hirvinen

Myyntipäällikkö

Varaa aika kalenteristani, niin laitetaan teidänkin Microsoft 365 varmistus kerralla kuntoon.

KonsultointiMicrosoft 365

Koulutus ja konsultointipalveluista tehoa työskentelyyn.

Pelkästään M365 ympäristössä on tarjolla huomattavan paljon palveluita, ja ympäristö kehittyy jatkuvasti valtavalla vauhdilla. Kyse ei ole pelkästään siitä että esimerkiksi Covid:in myötä lähes kaikille tutuksi tulleeseen Microsoft Teams:iin tulee lisää ominaisuuksia, vaan siitä että Microsoft ja muut kilpailevat softatalot lanseeraavat jatkuvasti uusia sovelluksia vastaamaan juuri tiettyyn ongelmaan tai haasteeseen. Miten tästä kaikesta voi selviytyä

Lue lisää
IT-kumppani

Westpro

Westpro rakentaa laadukkaita ja yksilöllisiä koteja pääkaupunkiseudun parhaille paikoille. Katso minkä takia Westpro valitsi juuri meidät IT-kumppaniksi.

Lue lisää